Kommunens alkoholhandläggare administrerar samtliga tillstånd vad avser servering av starköl, vin och spritdrycker samt folköl och tobak.
Kommunen är tillsynsmyndighet
Kommunen är enligt alkohollagen tillsynsmyndighet för alkoholtillstånd. Detta innebär att en årlig tillsyn sker av de serveringsställen som finns i kommunen. Alkoholenheten, som ligger inom socialförvaltningens stabsfunktion, ansvarar för samtliga tillståndsgivningar, tillsynsverksamhet, sanktioner och liknande. Handläggningstiden uppgår, enligt ett beslut i kommunfullmäktige, till tre månader i samband med ett nytt tillstånd.
Riktlinjer för serveringstillstånd
Folköl, tobak och vissa receptfria läkemedel
Alkoholenheten ansvarar för tillsyn av folköl och tobaksförsäljning. Vid försäljning av dessa varor gäller anmälningsplikt till kommunen. Den som vill sälja receptfria läkemedel i detaljhandeln ska göra en anmälan till Läkemedelsverket.
Ansök via vår e-tjänst
Den som vill servera alkoholhaltiga drycker mot betalning ska ha ett serveringstillstånd. Du ansöker om serveringstillstånd hos kommunen.
Ansökan kan gälla:
Vi rekommenderar att du förbereder din ansökan genom att ha alla nödvändiga bilagor till hands innan du går in i e-tjänsten. Det gör vår handläggning snabbare. Här finner du en checklista.
E-tjänst för folköl, tobak och e-cigaretter
E-tjänst för serveringstillstånd
Ansöknings- och tillsynsavgifter för serveringstillstånd
Finansieringsplan
Du som söker serveringstillstånd ska styrka den finansiering som redovisats i finansieringsplanen. Detta innebär att du måste kunna visa varifrån kapitalet ursprungligen kommer, att du har haft tillgång till pengarna samt att köpeskillingen har överförts till säljaren.